Ota yhteyttä
Tuote hakusessa, tilaus tekemättä tai muita asioita joita mietit? Ole yhteydessä asiakaspalveluumme suoraan tästä!
Yritysten vastuullisuus on tärkeää suomalaisille kuluttajille, mutta vastuullisuuden arvostaminen ei kuitenkaan aina heijastu käyttäytymiseemme. Tämä selviää Orklan teettämästä Sustainable Life Barometer -kuluttajatutkimuksesta, jossa selvitettiin pohjoismaisten ja balttilaisten kuluttajien vastuullisuusasenteita.
Yli puolet suomalaisista kuluttajista (56 %) välttää ostamasta tuotteita yrityksiltä, joiden vastuullisuusprofiilin he kokevat heikoksi. Tulos eroaa selvästi muista Pohjoismaista, joissa keskimäärin vain joka kolmas vastaaja ilmoitti tekevänsä samoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että kuluttajien huoli luonnonkatastrofeista on kasvanut merkittävästi kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa yksi neljästä vastaajasta on huolissaan niistä, kun aiemmin huolestuneiden osuus oli 5 %.
Suomalaiset haluavat tehdä vastuullisempia ja ilmastolle parempia valintoja
Tutkimustulosten perusteella valtaosa suomalaisista haluaisi tehdä ilmastoystävällisempiä valintoja arjessaan. Vastuullisten tuotteiden tunnistaminen koetaan kuitenkin vaikeaksi.
Erityisesti tuotteen ilmastovaikutukset korostuvat suomalaisten keskuudessa, sillä jopa 65 % vastaajista ilmoittaa suosivansa tuotteita, joilla on pienempi ilmastovaikutus. Tämä osuus on korkein kaikista Pohjoismaista.
Kasvisruoka houkuttaa suomalaisia
Suomalaiset ovat kaikista vastaajamaista halukkaimpia lisäämään kasvipohjaisten tuotteiden osuutta omassa ruokavaliossaan, vaikka kokeiluaste onkin hiukan laskenut viime vuodesta. Korkein osuus kasvipohjaisia tuotteita kokeilleista vastaajista löytyykin Suomesta. Varsinkin vaihtoehdot erilaisille maitotuotteille ovat jo tärkeä osa suomalaisten ruokavaliota.
Suosituimmat kasvis- tai vegaanituotteet Suomessa ovat kokeiluasteeltaan (%):
Säännöllisimmin Suomessa ostetaan kasvipohjaista maitoa, kasvis- tai vegaanista valmisruokaa sekä kasvis- tai vegaanista pizzaa.
Kasvipohjaisten tuotteiden lisäämiseen on kuitenkin tutkimuksen mukaan esteitä, joista tärkeimmät ovat maku ja tuotteiden tarjoama vaihtelu. Maun ohella myös hinta ja tuotteen koostumus vaikuttavat kasvipohjaisten tuotteiden ostopäätökseen.
”Yli kolmasosa suomalaisista kokee, että kasvipohjaiset tuotteet eivät maistu hyvältä. Tässä meillä kasvipohjaisten tuotteiden valmistajilla on tärkeä tehtävä. Jos haluamme nostaa kasvipohjaisten tuotteiden osuutta suomalaisten ruokavaliossa, maun pitää olla kohdallaan”, sanoo Nina Olin, Orklan viestintäjohtaja Suomessa.
Tutustu Orkla Sustainable Life Barometer -tutkimuksen tuloksiin
Orkla Sustainable Life Barometer -webinaariesitys
Järjestyksessään kolmas Orkla Sustainable Life Barometer -tutkimus toteutettiin lokakuun ja marraskuun 2021 aikana samanaikaisesti kaikissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhteensä 7 000 vastaajan tutkimus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden maiden väliseen vertailuun vastuulliseen kuluttamiseen liittyvissä asenteissa.
Alkuperäinen julkaisu: https://www.mynewsdesk.com/fi/orkla-finland/pressreleases/suomalaiset-ovat-pohjoismaiden-innokkaimpia-kasvisruoan-ystaeviae-3156730
Kuva: Orkla
21.1.2025
Condite on toimittanut maailman tunnetuimpiin suklaakoristevalmistajiin kuuluvan Doblan laadukkaita tuotteita Suomessa tähän asti laajalti leipomoasiakkaille. Voimme nyt iloksemme ilmoittaa, että […]
Lue lisää17.12.2024
Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme tästä kuluneesta vuodesta ja toivottaa oikein rentouttavaa joulunaikaa. Myös tänä jouluna olemme yrityksenä päättäneet […]
Lue lisää4.11.2024
Leipuripäivillä esittelemämme Conditen Suolaiset täytteet, Chimichurri, Mexico ja BBQ, ovat nyt tilattavissa 2 kg sangoissa! Mitä saadaan aikaan kun yhdistetään Conditen leipomoalan […]
Lue lisääTuote hakusessa, tilaus tekemättä tai muita asioita joita mietit? Ole yhteydessä asiakaspalveluumme suoraan tästä!